Köp och leveransvillkor

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och EMR Group. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Vi reserverar oss för slutförsäljning.
Genom Klarna Checkout erbjuder EMR Group betalning via faktura, konto, kortbetalning och delbetalning. Vid köp mot faktura görs en automatisk kreditkontroll. Val av betalsätt kan ändras efter att du klickat “Slutför köp”. Efter fullfört köp äger Klarna betalningsprocessen och eventuella frågor hänvisas därför dit.

Information om betalsätt

EMR Group erbjuder betalning via kort, direktbetalning, faktura och delbetalning. EMR Group har valt att låta Klarna AB hantera samtliga betalsätt. Här hittar du Klarnas fullständiga villkor.
Notera: Du väljer betalsätt efter att du fyllt i dina uppgifter på kassasidan och tryckt på “Slutför köp”-knappen.
Vi har gett Reco uppdrag att skicka en omdömesförfrågan till alla våra kunder. Genom att godkänna vårt avtal, godkänner du också att ta emot utskick från Reco. 

Kort

EMR Group erbjuder säkra kortbetalningar och uppfyller kraven för PCI-DSS (en obligatorisk datasäkerhetsstandard för hantering av kortinformation, framtagen av MasterCard och Visa). All information överförs med SSL-kryptering (i oläsbar form) vilket gör att ingen utomstående kan komma åt dina uppgifter. Din betalning är vidare skyddad av 3D Secure, en säkerhetsstandard framtagen av VISA. EMR Group har inte tillgång till någon information om ditt kort eller bank. Ingen extra avgift utgår vid kortbetalning. Godkända kort är Mastercard samt VISA.
Direktbetalning
För dig som är ansluten till internetbanken hos Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB kan enkelt betala via direktbetalning. När du väljer att genomföra ett köp med direktbetalning slussas du till din bank där du får logga in på vanligt sätt. Efter att du godkänt köpet dras betalningen från det konto som du anger. Ingen extra avgift utgår vid direktbetalning.

Faktura Klarna

Fakturan skickas via mail och ska betalas inom 14 dagar (för företag gäller 30 dagar netto). Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25,00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du att få en kopia på kreditupplysningen via post. Leverans sker endast till folkbokförd adress. Ingen administrations- eller fakturaavgift tillkommer.

Delbetalning

Vi skickar din order direkt och du väljer varje månad hur mycket du vill betala av på ditt belopp. Du betalar lägst 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet och du kan alltid välja att betala av hela beloppet på en gång. Alla dina delbetalningsköp samlas på en smidig månadsfaktura. Betalning sker alltid den sista dagen i månaden. Betalningen sker via Klarnas tjänst Klarna Konto. Ränta och aviavgift utgår. Läs fullständiga kontovillkor här.
EMR Group ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Faktura EMR

Fakturan skickas via mail och ska betalas inom 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift om 45,00 kr samt dröjsmålsränta om 24,00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. EMR har rätt att överlåta fakturan till tredje part.
Faktura direkt från EMR är inte tillgängligt vid köp av däckmaskin/balanseringsmaskin/liftar.

Återbetalningar

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det kontokort/ bankkonto som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Frakt

Efter det att beställning är gjord skickas inom ett par dagar ett leveransbesked som anger när varorna beräknas att skickas från lagret. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Varorna skickas med i första hand med DHL.  Och tiden innan ni får leverans beror var i landet ni bor. 

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Kostnaden för frakt finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, se avsnitt nedan gällande “Leverans till öar” och “Fraktkänsliga produkter”.

Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt. Tänk också på att du måste finnas tillgänglig och ta emot gods alternativt kunna hämta hos ombud, så att inte godset går tillbaka till oss.

Våra leveranssätt

Leverans till angiven leveransadress  – för företag

Produkterna levereras under dagtid till angiven leveransadress och det krävs att mottagaren kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har leverans vissa dagar i veckan.
Leverans sker i första hand till Schenker ombud.

Leverans till utlämningsställe – för privatperson och företag

Produkterna levereras till närmaste Schenker-ombud. När vi bokar leveransen så är det fågelvägen som avgör vad som är närmaste utlämningsställe i förhållande till din hemadress. Om du har särskilda önskemål om vilket Schenker-ombud du vill ha leveransen till så kan du skriva det som övrig upplysning när du beställer. Alternativt kontakta oss direkt efter att du gjort din beställning. Du får ett SMS eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan.

Navringar skickas i brev med posten.

Däckmaskiner/balanseringsmaskiner/liftar skickas direkt från vårt lager i Polen och Tyskland.

Utanför Sverige

EMR Group’s e-butik levererar och administrerar enbart order inom Sverige. För leverans till övriga länder, kontakta oss.

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till EMR Group. Skulle en orimlig leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

EMR Group kompenserar ej för aviserade leveransförseningar.

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står EMR Group för, under förutsättning att du anmäler skadan omgående. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) dagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice på  hej@emr.nu. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan skall kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras kostnad för ej uthämtat paket och returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur. Minsta debitering är 188 kr inklusive moms. Vill du därefter ha paketet utskickat igen, så debiteras du ny frakt för den nya sändningen.
Debiteringen baseras på det som fraktbolaget debiterar oss för ej uthämtade paket och returfrakt.
Vid leverans till företag eller hemleverans måste du finnas tillgänglig att ta emot när fraktbolaget kommer. Om du inte kan ta emot så att fraktbolaget tar tillbaka godset till terminal, så kontaktar fraktbolaget dig som mottagare för att kunna göra ny leverans. Om godset blir kvar på terminal så tar fraktbolaget ut lagerhyra för att förvara din beställning. Detta debiterar de oss. EMR har då rätt att efterfakturera dig för den kostnad som är förknippad med det dröjsmålet. Lagerhyran är 520 kr per dygn, plus moms, från dag 4 efter avisering.

Leveranstid

Ett leveransbesked skickas till er e-postadress inom två (2) arbetsdagar från det att ni har lagt er beställning. De flesta leveranser når mottagaren inom 1-3 vardagar från orderdatum. Gäller inte för däckmaskiner, balanseringsmaskiner och liftar. Leveranstid för dessa maskiner är mellan cirka 3-7 vardagar. På vissa orter tar det ytterligare dagar, då fraktbolagen inte har daglig utkörning till alla orter eller andra oförutsägbara händelser.

Garantier

För förbrukningsvaror garanterar vi att varorna överensstämmer med produktbeskrivningen.
Däckmaskiner/balanseringsmaskiner/liftar har garantitid. Se produktsida för mer information.

Force Majeure

EMR Group anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Tvist

Konsument

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar EMR Group (Bolaget) s.k. alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Företag

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.