0480-78 04 28
loading...

Köp och Leveransvillkor

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och EMR Nordic AB. En bekräftelse skickas ut till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

 

Betalningar

Betalningar via Payer

Payer Financial Services AB är en registrerad betaltjänstleverantör under Finansinspektionens tillsyn och är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard.

Kortbetalning

Våra kortbetalningar hanteras av vår betalningspartner Payer Financial Services AB för att garantera snabb och säker betalning. Payer är PCI-certifierad enligt PCI DSS Level 1 och godkänd av VISA och MasterCard för att tillhandahålla korttransaktioner över Internet. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering och sker i Payers betalfönster, där inga uppgifter är tillgängliga för butiken. Ingen avgift för kortbetalning tillkommer.

Swish

Direktbetalning via Swish är ett snabbt och enkelt betalningsalternativ. Betalsättet förutsätter att du har Swish samt Mobilt BankID säkerhetsapp på mobilen. När du väljer Swish som betalningsalternativ fyller du i ditt mobilnummer som är kopplat till appen, och slutför köpet genom att följa instruktionerna på skärmen.

Återbetalningar

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det kontokort/ bankkonto som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Fakturavillkor privatperson 

När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller 14 dagar efter köpet. Fakturan sänds via e-post. En fakturaavgift på 17 kr ex.moms tillkommer.

Du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär en kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Observera att namn och adress måste stämma med folkbokföringen.

För att se fullständiga villkor för Payer Financial Services AB faktura via Collector Bank, se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Faktura företag

När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Fakturan förfaller 30 dagar efter köpet. Fakturan sänds via e-post. En fakturaavgift på 17 kr ex.moms tillkommer.

För att se fullständiga villkor för Payer Financial Services AB faktura via Collector Bank, se länken nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit

Frakt

Efter det att beställning är gjord skickas inom ett par dagar ett leveransbesked som anger när varorna beräknas att skickas från lagret. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Varorna skickas med i första hand med DHL.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan skall detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Kostnaden för frakt finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, se avsnitt nedan gällande “Leverans till öar” och “Fraktkänsliga produkter”.

Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas leverans särskilt för pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får där se till att leveransen blir mottagen och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att innan order genomförs och godkänns, se till att leveransadressen är helt korrekt.

Våra leveranssätt

Leverans till angiven leveransadress – för företag

Produkterna levereras under dagtid till angiven leveransadress och det krävs att mottagaren kvitterar godset. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa mindre områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har leverans vissa dagar i veckan.

Leverans till utlämningsställe – för privatperson

Produkterna levereras till närmaste DHL Servicepoint. När vi bokar leveransen så är det fågelvägen som avgör vad som är närmaste utlämningsställe i förhållande till din hemadress. Om du har särskilda önskemål om vilken DHL Servicepoint du vill ha leveransen till så kan du skriva det som övrig upplysning när du beställer. Alternativt kontakta oss direkt efter att du gjort din beställning. Du får ett SMS eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos ombudet. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Dock måste varan hämtas inom normalt 14 dagar, mer information får du i och med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det är legitimationskontroll vid uthämtning av varan.

Utanför Sverige

EMR Nordic’s e-butik levererar och administrerar enbart order inom Sverige. För leverans till övriga länder, kontakta oss.

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till EMR Nordic. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

EMR Nordic kompenserar ej för aviserade leveransförseningar.

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står EMR Nordic AB för, under förutsättning att du anmäler skadan omgående. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice på 0480-78 04 28 eller via kundtjanst@emr.nu. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan skall kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet.

Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Leveranstid

Ett leveransbesked skickas till er e-postadress inom två (2) arbetsdagar från det att ni har lagt er beställning.

Force Majeure

EMR Nordic AB anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Tvist

Konsument

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar EMR Nordic AB (Bolaget) s.k. alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

Företag

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.